Is het ‘een drukkersakkefietje’ of toch een volwaardige catalogus? Beide, zo vermoedde de jury. Cross-examinations hoort bij een aantal tentoonstellingen in de Antwerpse kunsthal Extra City, die vanuit verschillende perspectieven vragen poneerden over artistieke verantwoordelijkheid en ‘agency’: ‘Een opeenstapeling van bewijzen en waarheden, een onderzoek naar artistieke manieren van verificatie en naar de capaciteit van kunst om een historische situatie te ontleden.’
De makers hebben risico’s genomen om dit adequaat te vertalen en hebben in kort bestek diverse vormen uitgeprobeerd. ‘Een Tipp-ex catalogus’, vond iemand, door alle gearceerde vlakken, ‘dat uitgewiste wordt bijna een illustratie,’ terwijl deze publicatie ook encyclopedische trekjes vertoont. Er wordt volop geëxperimenteerd met lettertypes, wat voor een grillig effect zorgt, net als de afwisseling van op zwart en wit papier afgedrukte hoofdstukken. ‘De brutaliteit om het zo te brengen is buitengewoon prettig,’ merkt een ander jurylid stellig op. ‘Je ziet de overdrukken. Je accepteert wat hier staat. Dit concept is allerminst een snelle hap.’
Op kleine schaal is dit een kunstenaarsboek. En hoe verder je je erin laat verzinken, hoe mooier het wordt, luidde de ronkende conclusie, niet in het minst door de diverse drukgangen.