Raimond Wouda – Ext.-Int.

‘Cinema is a matter of what’s in the frame and what’s out,’ zo stelde Martin Scorsese ooit vast. Die uitspraak nam fotograaf Raimond Wouda ter harte. Tussen 2008 en 2013 maakte hij een rondgang langs Belgische en Nederlandse filmsets met bevreemdend resultaat. ‘Fictionele eilanden in het hedendaagse landschap,’ zo noemde hij zijn beeldenoogst. 

‘Een zwart, goedkoop linnen ruggetje’ en ‘een niet al te stevige flap met witte belettering,’ ‘je zou er snel overheen kunnen kijken’, begon de jury haar beraad over Ext.-Int. ‘Het oogt semi-nonchalant, pretentieloos, alsof je een filmscriptboek in handen krijgt.’ Maar de fotografie van Wouda maakt alles in een oogwenk goed: ‘Je wordt ongelooflijk beloond als je dit boek openslaat.’ Hij dwingt ons tot ‘ontzettend goed kijken wat er gebeurt.’ Elke foto is een evenement, met zijn groepjes mensen vanop afstand tijdens filmopnames, merkwaardige decors en nagespeelde historische taferelen. Soms lijken het zelfs crime scenes

 

De makers hebben bij het plaatsen van de foto’s verschillende marges
aangehouden en daardoor meteen ook verschillende ritmes geïntroduceerd, zonder schade toe te brengen aan de beelden. Integendeel: de beeldredactie van Ext.-Int. is uitmuntend en toch discreet. Ook de keuze voor de twee papiersoorten – let ook even op de splitsing van de titel over twee ongestreken pagina’s binnenin – heeft een filmisch aspect. Een bijzonder element, dat je niet vaak aantreft, is het gebruik van dikke zwarte kartonnen die de scheiding tussen beeld en tekst aangeven.

 

 

Achterin worden de sets opgesomd en de dialogen, scenario’s of inhoud van de desbetreffende speelfilmscènes weergegeven, evenals de titels, op ongestreken papier, in contrast met het stevige Tatami white 135 grams voor de foto’s. Wouda levert een uniek staaltje setfotografie af dat de druk en lithografie kreeg die het verdiende. Vergeet ook niet het interactieve gedeelte te beproeven: als je de foto’s scant via een app, dan wordt de filmscène getoond die op de foto zichtbaar is.

Jaar: 2015
Taal: Engels, vertaald door Su Hanover
Eindredacteur: Sue Donnelly (beeldredactie: Raimond Wouda, Robin Uleman)
Uitgever / opdrachtgever: Fw: Books, Amsterdam
Grafisch ontwerper: Robin Uleman, Amsterdam
Lithograaf: Drumscanservice, Amsterdam, De Verbeelding, Purmerend, Colour & Books, Apeldoorn (Sebastiaan Hanekroot)
Drukkerij: Mart.Spruijt, Amsterdam
Binderij: Handboekbinderij Geertsen, Nijmegen
Formaat: 240 x 295 x 14
Aantal pagina’s: 160 p.
Oplage: 1.000
Prijs: € 40
ISBN: 978 94 90119 38 6
Lettertype en foundry: Neue Haas Grotesk (Linotype), Courier Std (Linotype)
Bindwijze: genaaid met afgelijmde open rug omplakt met zwart linnen
Materiaal: 90 g. Munken Lynx, 135 g. Symbol Tatami white 1.3 (binnenwerk), 270 g. Clairfontaine Trophée Black (omslag)