In dit overzichtswerk met portretten van de Nederlandse schilder Jasper Krabbé krijgt het oeuvre te allen prijze de voorrang. Vaak gebruikt Krabbé bestaand materiaal, waaronder enveloppen, pakpapier en boekpagina’s. De beelden volgen elkaar meestal systematisch op, maar er is ook een deel waarin de afbeeldingen naast elkaar zijn geplaatst. Pas aan het einde staat de legende. De ‘list of works’ bevat jaartal, afmetingen, gebruikte techniek en titel.
Het grafisch-ontwerpersduo Haller Brun heeft geopteerd voor soberheid: de portretten moeten voor zichzelf spreken, toelichtende tekst is achterwege gelaten. De rug van het boek is afgelijmd, de roze schutbladen zijn meegenaaid en er is een losse linnen stofomslag die enigszins slordig oogt – maar dat is inherent aan de aard van het materiaal.
De jury liep overigens niet bijster warm voor het werk van Krabbé maar vond dat ze zich ‘eroverheen moest zetten’. De vormgevers hebben namelijk hun opdracht als intermediair perfect uitgevoerd. Het concept werkt en is functioneel. Ze weerstonden de verleiding om het geheel op te blazen tot een glossy. De doeken mogen voor zich spreken: een prestatie.