De monochroom witte reliëfs van Jan Schoonhoven uit papier-maché, papier en karton een gepaste bedding bieden? Het lijkt een fluitje van een cent, vanwege de dwingendheid van zijn werk. Maar dit boek toont ook de ontwikkeling van zijn oeuvre en zijn rol als invloedrijk kunstenaar in de Europese avant-garde, zoals bij de Zero-beweging of de Nederlandse Informele Groep.
De helderheid is groot en de consequentie van de vormgeving is bewonderenswaardig. En toch schuilt dit boek vol lef en ritmiek. In de traditie van de Zwitserse typografie is het zelfs ‘een geweldig boek’, met veel respect voor dat witte, kleurloze werk. De plaatsing van de beelden is overigens behoorlijk gevarieerd.
Slechts de bindwijze wekte commotie op en dat duurde wel even. ‘Zonder liefde gebonden,’ vond een jurylid zelfs, omdat het voorplat geheel kromtrekt. De druk is conventioneel maar heeft wel een grijze letter. Dat Cool Gray is een bewuste keuze om het monochroom witte goed tot zijn recht te laten komen.