Wit en zwart domineren de uiterst sobere cover van dit overzichtswerk over typografie. Veel woorden worden er als het ware niet aan vuil gemaakt, hier komt men meteen ter zake, alsof je een wervende affiche in het vizier krijgt. De volstrekte eenvoud van het ontwerp palmde de jury meteen in, omdat dit het ideale vehikel bleek voor een rist goed uitgebalanceerde lessen in typografie uit heden en verleden. Verplichte literatuur is dit over het verschil tussen typografie en grafische vormgeving, waarin 21 internationale kenners op het gebied van typografie en communicatie analyses en voorbeelden verstrekken.
Dat vraagt natuurlijk om een efficiënte vormgeving met een schreefloze, krachtige letter. Je kunt in De kracht van typografie alle hoofdstukken in een oogwenk terugvinden, je verveelt je geen moment. Het beeldmateriaal krijgt de plaats die het verdient en je pendelt op die manier met gemak tussen twee andere werelden.
Ê»Het is zeer af,’ het mag gezegd. En eindelijk is er weer eens een soepele integraalband. Hierdoor heeft het boek in al zijn moderniteit toch een klassiek statuur. Of is dit boek misschien toch vooral voor ingewijden? Nee, hoor: ook de niet-specialist zal geruisloos meegevoerd worden.