Het achtste nummer van Useful Photography, tijdschrift op A4-formaat, is tot de rand gevuld met gemeen gekleurde stills van openingsscènes van pornofilms.
Maak kennis met de Big Sausage pizzabezorger, de langbenige liftster, de vier naaldgehakte verpleegsters bij de patiënt met een tent in zijn laken. Let ook op de schoenen van de dames en heren. Je ziet één tafereel… en je weet genoeg.
Aanvankelijk overheerste de scepsis bij de jury, die uit drie mannen en twee vrouwen bestond.
‘Weer één van de fotoverzamelingen van Erik Kessels.’ ‘Er zit een hoop passie achter, maar qua verfijning blijft het toch duidelijk achter bij wat we hier verder aan het selecteren zijn.’ Daar werd tegenin gebracht dat er nu eenmaal onderwerpen bestaan die het zonder de uiterste verfijning kunnen stellen. Hier geen smaakvolle pauzes met wit, maar beeld, beeld en nog eens beeld. Uiteraard geen woord tekst. En het geheel schijnbaar zo on-ontworpen dat er in het boek zelfs geen ontwerper voor gecrediteerd wordt.
De jury werd er tegelijk vrolijk en somber van. Kortom, een hard core Kessels. Met vette regenboogglitter op de omslag.