Dieuwertje Dekkers, Jikke van der Spek, Anneke de Vries

H.N. Werkman. Het complete oeuvre

Book coverH.N. Werkman. Het complete oeuvre
Book coverH.N. Werkman. Het complete oeuvre
Book coverH.N. Werkman. Het complete oeuvre
Book coverH.N. Werkman. Het complete oeuvre

Een compleet overzicht van het oeuvre van Werkman. Is dat niet de ultieme opdracht, zo een waar iedere ontwerper van droomt? Of zijn het juist dit soort opdrachten die door hun complexiteit bij voorbaat gedoemd zijn te mislukken? Al is het maar door de grote hoeveelheid instituten en personen die aan zo’n project verbonden zijn. Hoe het ook zij, de ontwerper Joost Grootens heeft zich uitstekend van zijn taak gekweten. Omdat de totstandkoming van het boek meer dan een jaar stil kwam te liggen, was Grootens in de gelegenheid zowel Werkmans biografie als zijn brieven te lezen. Hoewel iedere ontwerper geacht wordt de inhoud te kennen waarvoor hij gevraagd wordt een ontwerp te maken, ben je geneigd in dit geval een relatie te leggen tussen die extra studie en de zorgvuldige keuze voor een aantal verschillende lettertypes die op hun manier iets zeggen over Werkman en zijn werk.

Zo zien we voor de hoofdtekst de Grotesque Bold Extended (ook wel bekend als de Sandbergletter), waarbij de Caecilia van Peter Matthias Noorzij als cursief is gebruikt. De Foundry Gridnik van Wim Crouwel is gebruikt voor de codering van alle werken en de Univers voor feiten en data.

 

Niet alleen de keuze voor de Grotesque, maar ook de zetspiegel kun je zien als een hommage aan Sandberg, wiens monografie in 1975 op bijna identieke wijze werd vormgegeven door Pieter Brattinga en Ad Petersen. Terecht, want Sandberg is enorm belangrijk geweest als ontdekker en wegbereider van Werkman.

Het boek kent verschillende niveaus. Vanaf de fotobiografie die begint op de binnenkant van het omslagplat tot en met het overzicht van alle werken achterin, vormen de verschillende ingrediënten een prachtig, coherent geheel met het poëtische en mysterieuze werk van Werkman. Als er al een kritische kanttekening geplaatst moet worden, dan is dat wellicht dat in het overzicht van alle werken de toepassing van een zelfde verkleiningsfactor sommige werken wel erg klein en moeilijk herkenbaar maakt. Toch had Werkman als ‘drukker van het paradijs’ zich geen betere ontwerper kunnen wensen.

Jaar: 2008
Taal: Nederlands
Uitgever / opdrachtgever: NAi Uitgevers, Rotterdam, Stichting H.N. Werkman
Grafisch ontwerper: Joost Grootens, m.m.v. Tine van Wel, Jim Biekmann, Anna Iwansson
Lithograaf: Lecturis, Eindhoven
Drukkerij: Lecturis, Eindhoven
Binderij: Callenbach, Nijkerk
Formaat: 245 x 284 x 44
Aantal pagina’s: 480 + 56 p.
Oplage: 3.630
Prijs: € 69
ISBN: 978 90 5662 004 2
Lettertype en foundry: Monotype Grotesque Bold Extended, Univers, Foundry Gridnik, Caecilia
Bindwijze: genaaid gebonden
Materiaal: 115 g. GardaPat Kiara, 1.3, 90 g. Reviva Print (binnenwerk), 150 g. GardaPat Kiara, 1.3 (schutbladen), 120 g. Wibalin, naturel wit (band)