Maurice Scheltens. On display

Book coverMaurice Scheltens. On display
Book coverMaurice Scheltens. On display
Book coverMaurice Scheltens. On display
Book coverMaurice Scheltens. On display

On Display toont een overzicht van het werk van de afgelopen tien jaar van de fotograaf Maurice Scheltens. Hij is werkzaam binnen het toegepaste veld maar maakt ook veel vrij werk. Nu gebeurt dat vaker, maar wat Scheltens onderscheidt is dat er nauwelijks verschil in aanpak te zien is tussen het een en het ander; ze gaan naadloos in elkaar over.

Dat komt des te meer naar voren door de opzet van dit boek. Op glanzend papier worden de foto’s in mooie configuraties getoond, slechts voorzien van een paginanummer. Achterin het boek – de jury merkt op dat dit het jaar van de ‘achterschriften’ is en is inmiddels gewend aan een tekstloze presentatie – wordt duidelijk welke foto in opdracht gemaakt is en welke vrij werk is.

De ontwerpers kwamen met het idee de pagina’s letterlijk als lichtbak te gebruiken waar de foto’s op zijn gelegd en geschikt. Daardoor ontstaat een interessante edit van stramien en ritme. De ene keer liggen de beelden koud tegen elkaar aan, de andere keer een tikkeltje verschoven ten opzichte van elkaar. De bladspiegel lijkt daardoor soms te verspringen, wat het spannend maakt.

Scheltens’ foto’s zijn stillevens van alledaagse objecten. Nog nooit heb je zo naar schoenen, stoelen of parfumflacons gekeken, stuk voor stuk tot prachtige, bijna abstracte sculpturen geworden. Dit laatste is ook zeker de verdienste van de styling door Liesbeth Abbenes.

Het boek heeft een prettig formaat en een stoere uitstraling door zijn slappe omslag met krachtige typografie. De ontwerpers hebben goed nagedacht over de presentatie van dit werk. Het boek is hiervan de perfecte ‘display’.

Jaar: 2008
Taal: Engels
Eindredacteur: Frank van der Stok
Uitgever / opdrachtgever: Veenman Publishers, Rotterdam
Grafisch ontwerper: Mevis & Van Deursen
Lithograaf: Jeremy Bierer (technische assistentie), Jan Hibma (kleurcorrectie)
Drukkerij: Veenman Drukkers, Rotterdam
Binderij: Hexspoor, Boxtel
Formaat: 230 x 324 x 11
Aantal pagina’s: 160 p.
Oplage: 1.500
Prijs: € 35
ISBN: 978 90 8690 134 0
Lettertype en foundry: NeuzeitS Book
Bindwijze: genaaid Otastar
Materiaal: 135 g. Hello Gloss, 115 g. Lessebo Design White (binnenwerk), 150 g. Lessebo Design White (omslag), 300 g. Hello Gloss (stofomslag)