Net als veel van zijn voorgangers, moest ook deze jury tot zijn spijt constateren dat ‘gewone’ literaire uitgaven maar zelden tot de eredivisie van De Best Verzorgde Boeken doorstoten. De oorzaak ligt in de tweeslachtigheid die veel van de literaire productie tekent. Door verschillende specialisten verzorgd, staan de omslagen onder de tucht van de marketing en de binnenwerken onder die van de efficiency.
Ook bij de roman Snijpunt van Nelleke Noordervliet komen ontwerp van binnenwerk en omslag niet uit dezelfde koker. Toch is het een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Het binnenwerk biedt een stevige leesletter, met niet te lange regels en niet te veel regels per pagina. Het omslagbeeld is puur typografisch en puntig – een verademing in de zee van stockbeeldomslagen. Met de – bekende – auteursnaam in een bescheiden lettertje op het voorplat. Op het achterplat alleen een aflopende auteursfoto en de broodnodige barcode. Op voor- en achterflappen compacte en heldere teksten.
Niks meer over zeggen. Lezen.