Arthur Japin – Zoals dat gaat met wonderen

Book coverArthur Japin – Zoals dat gaat met wonderen
Book coverArthur Japin – Zoals dat gaat met wonderen
Book coverArthur Japin – Zoals dat gaat met wonderen
Book coverArthur Japin – Zoals dat gaat met wonderen

In 1966 verscheen het eerste deel in de reeks Privé-domein. Mede door de bijzondere en consistente vormgeving kon Privé-domein uitgroeien tot een icoon van de literaire autobiografie.

Om het gevoel van intimiteit te versterken werden de eerste Privé-domeindelen – op zijn Frans – niet opengesneden. Iets dat de meeste lezers destijds niet op prijs stelden. Zodat de uitgever al vrij snel met schoongesneden boeken op de markt kwam. Intussen heeft de serie zich ruimschoots bewezen: 42 jaar later is Privé-domein nummer 267 verschenen, Zoals dat gaat met wonderen van Arthur Japin. En nu in twee edities, de ene niet en de andere wel opengesneden.

Het karakteristieke ontwerp laat zien hoe traditie en vernieuwing hand in hand kunnen gaan. Geen spoor van nostalgie maar een – zeker voor 1966 – moderne benadering, waarbij de keuze voor de letter Helvetica voor de omslag bepalend is geweest voor het permanente gevoel van actualiteit dat de reeks aankleeft. De recente herontdekking van de Helvetica door een nieuwe generatie ontwerpers vormt hier een mooi bewijs van.

Voor de omslagen werden consequent twee kleuren gebruikt plus zwart voor de typografie.

Het concept voor de reeks is destijds ontwikkeld door Kees Kelfkens. De typografie van het binnenwerk was steeds in handen van Wim Mol. Beide zijn inmiddels overleden, Kelfkens in 1986 en Mol in 2008. Na de dood van Kelfkens hebben onder andere Marjo Starink en Nico Richter diens lijn in de omslagen zorgvuldig voortgezet.

Als je het over tijdloze kwaliteit hebt, is deze uitverkiezing een compliment aan alle ontwerpers die in de loop van de jaren aan Privé-domein gewerkt hebben – en natuurlijk ook aan de standvastigheid van de uitgever. Het is dan ook geen toeval dat het laatste werk van Wim Mol de titel draagt: Zoals dat gaat met wonderen.

Jaar: 2008
Taal: Nederlands
Uitgever / opdrachtgever: De Arbeiderspers, Amsterdam/Antwerpen
Grafisch ontwerper: Nico Richter (omslag), Wim Mol (binnenwerk)
Lithograaf: Perfect Service, Schoonhoven (zetwerk, lithografie binnenwerk), Reproscan, Hasselt (lithografie omslag)
Drukkerij: Offizin Andersen Nexö, Zwenkau (D)
Binderij: Offizin Andersen Nexö, Zwenkau (D)
Formaat: 117 x 195 x 40
Aantal pagina’s: 464 p.
Oplage: 1.350
Prijs: € 24,95
ISBN: 978 90 295 6740 4
Lettertype en foundry: Janson, Helvetica
Bindwijze: genaaid gebrocheerd met flappen
Materiaal: 100 g. Passat, houtvrij gevergeerd offwhite, 135 g. Job Parilux mat ivoor (binnenwerk), 250 g. Design-offsetkarton, offwhite (omslag)