Bram de Does is de ontwerper van twee hooggewaardeerde en succesvolle lettertypes. Begin jaren tachtig kwam hij met de elegante Trinité, die uitgroeide tot de knuffelletter van de Nederlandse musea. Tien jaar later volgde de stoerdere Lexicon, die via de dikke Van Dale en NRC Handelsblad massaverspreiding kreeg. In Trinité & Lexicon vertelt de maker wat hem bij beide letters bewoog en hoe hij de technische problemen te lijf gegaan is. Zijn verhaal wordt aangevuld met dertig pagina’s letterproef per letter.
Unaniem waardeerde de jury de royale, klassieke zetspiegel en het mooie, nauwe zetwerk. Op de band zijn de letters tot behang verwerkt, in de ogen van de meerderheid van de jury een geslaagde ingreep.
Beter dan op de proefpagina’s laten de twee letters zich vergelijken aan de hand van de Trinité in het Trinitéverhaal en de Lexicon in het Lexiconverhaal. Onwillekeurig zijn de proefpagina’s beeld geworden, alleen op een leespagina betrap je de letter in het wild. Het papier is verrassend crème-achtig, de drukkwaliteit is adequaat maar niet zo perfect als je bij dit onderwerp misschien verwachten zou.