Ook al is abstracte kunst de spraakmakendheid lang voorbij, de abstracte traditie leeft en is vatbaar voor nieuwe bezieling. Dat bewijst de kunstenaar Steven Aalders. Hij kreeg in 2010 een expositie in het Haags Gemeentemuseum, in een van die mooie Berlagezalen. Daar werd zijn werk getoond tussen dat van partners in crime als Mondriaan, Lohse, Judd, Schoonhoven en Dekkers. Deze prestigieuze presentatie vormde ook de aanzet voor een overzichtsboek van het werk van Aalders.
Dat is een indrukwekkende compositie geworden. De grondtoon van het hele boek is de Aalders-reproductie, ruim in het wit op een licht doorschijnende, hagelwitte pagina, door een schaduw naar de beschouwer toegebracht. Daartussen de onderdelen. Eerst een oeuvre-overzicht op 20 pagina’s, dat bijschriften bij de reproducties overbodig maakt. Elders in het boek kan nu volstaan worden met een nummerverwijzing naar dat overzicht. Ook de thumbnails in het overzicht hebben kekke schaduwtjes.
Verderop in het boek volgen tekstbijdragen die je graag wilt lezen. Voetnoten en illustraties bij die bijdragen zitten in uitslaanders verstopt. Ook zijn er door het boek heen uitslaanders voor details en expositiefoto’s. De eerste 80 pagina’s zijn uitslaanderloos. Dat maakte het mogelijk om het boekblok van zeefdruk te voorzien en zo het werk dat op het omslag is afgebeeld, een stuk op de sneden door te laten lopen. Het boek ligt goed open en soepel in de hand.