Oase, tijdschrift voor architectuur nadert inmiddels zijn 25ste jaargang. De jury was dan ook verbaasd dat nooit een van de afgelopen 70 nummers geselecteerd was voor de Best Verzorgde Boeken. Er moest dus een heel goede reden zijn om nummer 71 wél uit te verkiezen, en die was er op het eerste gezicht niet. Als altijd is ook dit nummer zorgvuldig en met toewijding gemaakt, hoogstwaarschijnlijk met een beperkt budget. Het ooit met revolutionair elan ontwikkelde concept heeft zijn houdbaarheid ruimschoots bewezen. De typografie is weliswaar aangepast aan de maatstaven van deze tijd, maar niets is wezenlijk veranderd. Full colour behoort inmiddels tot de mogelijkheden, maar wordt beperkt tot verlooptinten in de marge van het snijwit; het bestaande concept blijft gehandhaafd.
Het omslag is fraai, maar in de loop van de jaren lagen er tientallen mooie omslagen met steeds een ander woordbeeld van Oase.
Uiteindelijk werd toch besloten nummer 71 in deze selectie van Best Verzorgde Boeken op te nemen, om daarmee de hele reeks te bekronen. Het voor Oase ontwikkelde concept stond misschien wel aan de wieg van het beroemde ‘Dutch Design’. In ieder geval was het voor menig grafisch ontwerper een inspiratiebron en leverde het de vormelementen voor veel architectuurpublicaties. Oase kon niet langer genegeerd worden.