Sheila Hicks. Weaving as metaphor

Book coverSheila Hicks. Weaving as metaphor

Het afgebeelde werk van Hicks zijn kleine textiele werken, vaak kleiner dan A4, meestal van katoen, linnen en wol, soms ook met papier als basis. Ze hebben prachtige namen als Paso doble, Amor de l’ama en Egelantiersstraat. Namen die veelal refereren aan de plaatsen waar en de inspiratiebron waaruit ze ontstonden.

 

De opzet van het boek is helder en sober. Veel wit biedt ruimte aan de afgebeelde objecten die ieder hun verhaal vertellen. Het drukwerk is prachtig, de fotografie ook. De flinke opdikking van het papier past goed bij het werk. Alles straalt eenheid uit. Ook de omslag is wit met een afdruk in het papier. Alsof een van de weefsels zijn schaduw achterliet. De typografie staat heel klein op het voorplat, stevig op de rug.

 

 

Een geweldige vondst is de afwerking van het boekblok. De grove contouren van de weefsels keren terug in de grof gerafelde bladzijden. De jury kon niet anders concluderen dan dat hier het boekblok met een zaag te lijf was gegaan. Zaagwit dus, in plaats van snijwit. Een term die vooralsnog niet is opgenomen in het groene boekje van de grafische sector.

 

 

Gouden medaille, Schönste Bücher aus aller Welt, Leipzig 2007

Jaar: 2006
Taal: Engels
Eindredacteur: Nina Stritzler-Levine
Uitgever: Yale University Press, New Haven, Londen, in opdracht van het Bard Graduate Center for Studies in Decorative Arts, Design and Culture, New York
Grafisch ontwerper: Irma Boom
Lithograaf: Rosbeek, Nuth
Drukker: Rosbeek, Nuth, met behulp van fm-raster
Binder: Van Waarden, Zaandam
Formaat boekblok (b x h x d in mm): 155 x 220 x 59
Omvang: 416 p.
Oplage: 3.500
Prijs: € $ 40
ISBN: 978 0 300 11685 4
Lettertype en foundry: Plantin
Bindwijze: genaaid gebonden, sneekanten opgeruwd
Materiaal: 150 g. Munken Print White (binnenwerk en schutbladen), 150 g. Butterfly, gebroken wit (band, voorzien van blinddruk)