In het voorwoord van Whispers valt te lezen dat er aanvankelijk twee boeken over de performancekunstenaar en fotograaf Ulay op stapel stonden. Uiteindelijk zijn beide projecten tot één boek in elkaar geschoven. Als je dit leest krijg je des te meer ontzag voor hoe hier een veelheid aan elementen en ambities aaneengesmeed is. Whispers is namelijk een boek waar geen speld tussen te krijgen is. Een sterk product doet een vruchtbaar proces vermoeden, zo een waarin alle inhoudelijke, redactionele en vormgevingskeuzes organisch in elkaars verlengde komen te liggen.
Aan het eind van de reis stolt het proces tot een product dat in dit geval ook nog een onontkoombaar object is, vooral door de minimaal overstekende platten. Beeld en tekst, paginabreed en in twee kolommen, al dan niet schreefloos, in zwart en in blauw, de beelden ondersteunend of leidend, het oeuvre-overzicht aan het eind geflankeerd door biografische beelden in blauw, mat en gesatineerd papier in verschillende gramsgewichten, al die elementen zijn naar het oordeel van de schaduwjury met vaste hand geordend en versterken elkaar.
Weergave van een aantal beelden waarop Ulay te zien is met zijn ex-partner Marina Abramović werd in een laat stadium getroffen door een verbod van haar kant. Ook deze disruptie werd elegant opgelost door de betreffende beeldkaders hetzelfde rose mee te geven dat ook de schutbladen en het leeslint tooit.