Dit boek werd unaniem verkozen. Om te beginnen intrigeert en overtuigt de zwarte omslag met de uitgewogen typografie die beheerst en spannend tegelijk is. Alles klopt hier: voor- en achterkant en ook de smalle rug is goed aangepakt.
Dat wordt in het binnenwerk doorgezet met een stoere typografie die absoluut niet grof is en in harmonie met het getoonde werk. Ook de materiaalkeuze overtuigt, het matte karakter van het stevige, net voldoende soepele omslag en het tere binnenwerk dat er prachtig bij aansluit.
Het boek heeft deel aan twee trends die we overal terug zagen komen: kleinere, inspringende pagina’s met een andere laag van informatie en Japans gevouwen pagina’s die in dit geval niet opengesneden lijken te hoeven worden, hoewel er af en toe teksten op de binnenkant staan.
Overigens is de keuze voor deze twee eigentijdse elementen hier volkomen na te voelen. Dit werk van Thomas Raat borduurt voort op mainstream-modernistische boekomslagen van een halve eeuw geleden. De ontwerper lijkt in het werk gekropen te zijn. Zo ontstond een met aandacht en liefde ontworpen boek, dat ook prachtig gedrukt en gebonden is.
Eervolle vermelding, Schönste Bücher aus aller Welt, Leipzig 2013