In het rijtje kwalitatief hoogstaande en rigide vormgegeven fotoboeken kon deze onvervalste Roma-uitgave niet ontbreken. Het stofomslag bevat enkel beeld en geen typografie, geheel passend bij de abstractie en de zintuiglijke beleving van de 30 meter diepe onderwaterlandschappen. Ook het lege diepblauwe binnenomslag is in deze context heel effectief. Inmiddels kun je stellen dat de combinatie van ontwerper Roger Willems en kunstenaar Nicolas Floc’h een goede is, want ze halen in dit onderzoekende beeldboek wederom het beste in elkaar naar boven.
De dikte van het gerilde stofomslag is precies goed en verhult het feit dat hier wederom sprake is van een boek met een genaaide en afgelijmde rug. Het laatste katern hangt iets los, vermoedelijk doordat er net te weinig lijm is gebruikt. Maar dat is een detail in een verder onberispelijk geheel. Je moet ver zijn als boekenmaker om met de editing van deze talrijke beelden net de benodigde subtiliteit van slechts twee aflopende beelden zo goed te treffen. Ondanks de repetitie van eenvormige beelden wordt het nergens eentonig of saai.
Overigens ervaar je met de onderdompeling in deze hoeveelheid foto’s oprecht het gevoel van duiken. Eén jurylid, zelf hobbyduiker, zegt: ‘Hoe dieper je onder water bent, hoe meer kleur je verliest. Als je het rood van koraal echt wilt beleven, dan moet je daar extra licht op laten schijnen, want rood is de eerste kleur die verdwijnt.’ De keuze het geheel in duotone te drukken versterkt het gevoel van verstilling. Kleur doet er dus niet toe en het had een heel ander, minder verleidelijk, boek opgeleverd als het eenvoudigweg in CMYK was gedrukt. Nu gaat het puur om de fotografie en de details.