Tijdens zijn studie aan de Werkplaats Typografie kwam de Nieuw-Zeelandse ontwerper David Bennewith het werk van zijn landgenoot Joseph Churchward op het spoor, een ontwerper die zijn hele leven al letters en alfabetten tekent, maar wiens werk relatief onbekend was gebleven. Bennewiths onderzoek kreeg een vervolg aan de Jan van Eyck Academie en resulteerde in dit boek waarmee Churchward definitief aan de vergetelheid wordt ontrukt. Deze ‘monografie’ legt echter niet alleen het werk van Churchward open, zij laat ook het proces zien van Bennewiths onderzoek naar de persoon en de werkwijze van de ontwerper. Essays wisselen af met letterproeven, fragmenten uit vraaggesprekken, brieven, krantenknipsels, foto’s en toepassingen van Churchwards letters. Zo ontstond een combinatie van een biografie, een presentatie en een analyse van het werk, waarbij Bennewith Churchwards letters ook toetst in het gebruik. De benadering van de afstandelijke onderzoeker en van de betrokken ontwerper zijn in evenwicht.
Churchwards werk wordt hier op een bijzonder manier gerevitaliseerd: de energie en de opwinding zijn voelbaar in het boek, alsmede het respect voor zijn ambacht en toewijding.