Tot het eind aan toe zorgt dit kleine boek voor fikse discussie in de jury. Het boek bevat de honderdvijftig etsen van Asger Jorn, die Otto van de Loo en familie aan het Cobra Museum hebben geschonken. De uitgave is als een cadeautje voor een select gezelschap bedoeld. De meningen blijven uiteenlopen: één jurylid vindt alle onderdelen irritant, van de onzorgvuldige, slecht gespatieerde typografie, de uitgedreven citaten, de te smalle leeskolommen, tot het wikkel-omslag, tot het verpakkingspapier eromheen. ‘Slecht’, ‘lelijk’ en andere termen gaan over tafel. Zijn het omslag en de verpakking overdreven of juist leuk voor een cadeautje? Is het boek slordig gemaakt of bedoeld als een analogie met de ongemakkelijke tegenstelling van vrijheid en benepenheid die de jaren vijftig en begin zestig kenmerkt? Ook de combinatie van grauwbruin pakpapier met zijdeachtig wit papier, refereert aan verdeeldheid en doet denken aan Sandberg-catalogi uit die jaren.
Het omslag dat in vijf slagen uitvouwt naar een lange strook, toont aan de buitenzijde een patroon opgebouwd uit details van Jorn-etsen en laat duidelijk de signatuur van ontwerper Richard Niessen zien. De binnenzijde van het omslag bevat alle werken van de schenking in kleur.
Uiteindelijk kantelt de jurystemming naar een duidelijke plus. De meerderheid ziet de ongebruikelijke, balsturige aanpak van typografie, papierkeuze en bindwijze als een kwaliteit, zeker in de context van CoBrA en van het weggeven. Het is mooi dat het Cobra Museum een dergelijke opdracht geeft en zo genereus is om zich met zo’n niet-gelikte publicatie te willen identificeren.