Naar aanleiding van het 370-jarige bestaan van de Utrechtse universiteit besloot de kunstcommissie van dit instituut dat het van de gemeente niet zozeer een monument cadeau wilde krijgen maar juist iets tijdelijks. Daarop werd de kunstenaar Paul McCarthy uitgenodigd om een aantal van zijn opblaasbare beelden in de botanische tuin van De Uithof op te richten. Deze kunstenaar staat bekend als controversieel omdat hij fenomenen als seks, geweld en de consumptiemaatschappij aan de orde stelt en met elkaar in verband brengt. Denk aan het beeld ‘Kabouter’ Butt Plug in Rotterdam. Het persbericht van Utrecht benadrukte echter het vrolijke karakter van zijn werk en riep gezinnen op om een dagje te komen picknicken tussen de gigantische maar luchtige symbolen van McCarthy.
Het roze omslag van het boek Air Pressure verwijst naar één van die beelden: het reusachtige varken. Maar tegelijkertijd benadrukt dat roze het vrolijke, pop-achtige karakter van McCarthy’s beelden en gaat het de meer duistere kanten van zijn werk uit de weg.
Daarmee beantwoordden de ontwerpers Kummer en Herrman perfect aan de doelstelling van de opdrachtgevers, die er meer op uit waren om amusement en entertainment te bieden. De sculpturen worden ook binnenin het boek als evenement gepresenteerd via een reeks van amateurfoto’s die de actie van het opblazen en de lieflijke locaties laten zien. Die luchtige pop art wordt afgedrukt op ongestreken papier, met het toelichtende materiaal op glanspapier, niet zwaarwichtig, als een toeristische attractie. Dat werd door een deel van de jury gezien als toepasselijk, terwijl een ander deel dit juist als een bezwaar ervoer.