Het is moeilijk om, zoals in dit boek is gedaan, op montere wijze non-typografie toe te passen, maar het is de ontwerper bij dit ongelooflijk prettige boek gelukt. ‘De typografie is hier mooi van lelijkheid en dus geslaagd,’ was een opmerking van een van de juryleden. De maat van de tekstjes onder de bijna paginagrote afbeeldingen maakt ze, in combinatie met de interviewvorm, plezierig om te lezen. Waarom er voor een Japanse binding is gekozen bij dit onderwerp lijkt tegenstrijdig, maar het boek wordt hierdoor bij nader inzien een soort leporello en dat past bij het onderwerp. Het uitstekend scharnierende bindwerk met vier verschillende papiersoorten draagt hieraan bij. Een goed boek over design, zonder dat de vormgeving er vanaf druipt.
Jeroen Junte, Ida van Zijl
Tejo Remy & Rene Veenhuizen. The world = our toolkit
Jaar: 2016
Taal: Engels, vertaald door Willem Kramer
Uitgever: Lecturis, Eindhoven
Grafisch ontwerper: Niessen & de Vries, Amsterdam (Esther de Vries)
Lithograaf: Marc Gijzen beeldbewerking & digitale lithografie, Voorburg
Drukker: Wilco Art Books, Amersfoort, Spant Zeefdruk, Utrecht (omslag)
Binder: Patist, Den Dolder
Formaat boekblok (b x h x d in mm): 165 x 235 x 20
Omvang: 208 p. (416 Japans gebonden pagina's)
Oplage: 1.500
Prijs: € 32,50
ISBN: 978 94 6226 153 2
Lettertype en foundry: Agipo (RP Digital Type Foundry)
Bindwijze: garenloos Patabind
Materiaal: 90 g. Maxigloss, 90 g. Lessebo Design 1.3 White, 80 g. Cyclus Offset, 80 g. Sirio Color Limone (binnenwerk), Buckram Premium 29031 (omslag)