In de eerste week van september en de eerste week van oktober 2015 registreert fotograaf Johannes Schwartz als verslaggever het dagelijks leven in Athene. De fotograaf neemt geen stelling. Een goede sequentie in verschillende zwart-wit gradaties laat in zeventien hoofdstukken een boeiende registratie zien, waarbij de onderwerpen wisselen. Men verwacht een weergave van wat Griekenland teistert anno 2015. De verloedering en de armoede, seriematig weergegeven in meerdere foto’s van hetzelfde onderwerp, raken bijna geabstraheerd. De crisis is niet heftig en plat in beeld gebracht. De suggestie ervan is wel duidelijk aanwezig, maar men moet goed kijken.
Er zijn ook beelden van de glorietijd die het oude Griekenland ooit kende: van kunstschatten tot de overblijfselen van de architectuur voor de recente Olympische Spelen. Bij kleurenfoto’s is het blauwe cyaan de kleur die het langste overblijft na lange blootstelling aan te veel licht. Het blauwe katern toont de voorwerpen die overbleven uit een ver, roemrucht verleden van Athene, de glorie van weleer. De opnames van het dagelijks leven worden afgewisseld met hoofdstukken, waarin uitvergroten van en inzoomen op een onderwerp dit soms onherkenbaar maken.
Het krantenachtige papier, het gekozen formaat – als het jaarboek van een krant – en zelfs de barcode passen bij de journalistieke benadering. Iets meer lithografie was niet verkeerd geweest, vonden sommigen. Anderen waren juist van mening dat dit correct is, want perfectie zou het tot een ander soort pamflet hebben gemaakt.