Dit is deel 2 van het monumentale beeldonderzoek van Batia Suter. Het eerste deel is inmiddels een collector’s item geworden.
Niet iedereen in de jury zag het direct, maar een vurig betoog trok iedereen uiteindelijk over de streep. De encyclopedische compilatie van beelden toont een wereld van onverwachte verbanden. Het hele project staat of valt met de plaatsing en samenhang van de beelden, wat de vormgeving een essentieel onderdeel maakt van het project. De schier eindeloze opeenvolging van beelden doet nergens toevallig of doods aan en de spanning wordt gedurende alle 586 pagina’s van het boek vastgehouden. Ook de kleureninterventies zijn met grote zorgvuldigheid gekozen. Na het bekijken van het boek had men ook graag de bijbehorende installatie gezien. Het visuele spektakel verleidt enorm, de letterkeuze daarentegen bevreemdt.
Een dergelijk boek kan alleen maar gemaakt worden dankzij de computer, maar is eigenlijk een anti-computerboek. Het is in dit digitale tijdperk een opmerkelijk statement om zo’n grote hoeveelheid beelden op deze wijze uit te brengen. De jury waardeert het zeer dat de boekvorm hier juist als betekenisvol medium is toegepast. De uitgever loopt een groot risico met betrekking tot de copyrights. Men is hier compromisloos mee omgegaan en heeft de sprong kennelijk gewaagd. Er is geen sprake van inhoudelijke lithografie, maar soms is overdrijven wel eens geoorloofd, vindt de jury, als dit het effect versterkt. Een enkeling vond dat het boek rauwer had gemogen. De harde band wordt gewaardeerd, maar het groene, metallic papier is misschien iets te kitscherig. Verder is er aan dit sterke boek niets toevalligs te ontdekken.