I Went Looking for a Ship

Book coverI Went Looking for a Ship
Book coverI Went Looking for a Ship
Book coverI Went Looking for a Ship
Book coverI Went Looking for a Ship

Dit boek begon als een opdracht om de constructie van de vierde sluis bij IJmuiden – na voltooiing de grootste ter wereld – te documenteren, maar kunstenaar Natascha Libbert raakte het spoor op een heerlijke manier bijster. Het boek documenteert, in beelden, dagboeknotities, lijstjes en observaties, Libberts worsteling met het onfotografeerbare object en het al even ongrijpbare fenomeen van de wereldwijde zeehandel. Het gaat alle kanten op – onder water, waar duikers op zoek zijn naar onontplofte bommen uit WOII, in de nabijgelegen duinen, in bunkers, bij roestige scheepsrompen, en uiteindelijk op een schip dat in Noorwegen een lading steen ophaalt, waarvan de rozige kleur weer terug te vinden is op de cover van het boek.

De talloze losse eindjes, voorbijgaande associaties en frustraties van het artistieke proces vormen de bouwstenen voor een boek dat zich als het ware laat maken door de kleuren en texturen die Libbert op haar artistieke en werkelijke reis aantrof: rozig steengruis dus, oranje overalls, roest, zilvergrijze zee, rotsen, nog meer schuimend zeewater, beton. Het onderliggende stramien van het boek weerspiegelt de beweging van eb en vloed, of het deinende golven van de zee (dat troffen we ook al aan bij Glaz). De kleurencombinaties zijn prachtig, niet in de laatste plaats door de aandacht van lithograaf Marc Gijzen en boekproducent Jos Morree, maar ook door de fijne beeldredactie van vormgever Michaël Snitker, die ook verantwoordelijk was voor de keuze voor vier papiersoorten in de kleuren wit, zwart, grijs en weer roze, en de minerale kwaliteit van het metallic roze bandmateriaal (een verwijzing naar dat roze steengruis). Een boek over de vele sluipwegen van het artistieke proces, maar ook over de schoonheid van toevallige vondsten en associatieve of juist analytische verbindingen, en het vermogen van de betrokkenen om dat in boekvorm tot een artistiek en grafisch juweeltje te maken.

Editie: 2018
Verschijningsdatum: september 2018
Auteur: Natascha Libbert
Taal: English
Vertaler: Billy Nolan
Eindredacteur: Billy Nolan
Beeldredacteur: Michaël Snitker, Natascha Libbert
Fotograaf: Natascha Libbert
Kunstenaar: Natascha Libbert
Uitgever: The Eriskay Connection, Breda
Verkrijgbaar via: Webshop, boekhandel
Grafisch ontwerper: Michaël Snitker (Amsterdam)
Lithograaf: Marc Gijzen, Voorburg
Drukker: Full-color: GrafiPlaza; Duotone: Lenoirschuring, Mijdrecht, Amsterdam
Binder: Brepols, Turnhout (BE)
Boekproducent: Jos Morree (Fine Books), Weesp
Formaat boekblok (b x h x d in mm): 205 × 300 x 10
Omvang: 160
Oplage: 800
Prijs: € 32
ISBN: 978 94 92051 38 7
Lettertype en foundry: Univers (Linotype), Century Schoolbook (Monotype)
Bindwijze: Otastar met flappen
Papier binnenwerk (gramgewicht): 100 g. Munken Lynx Rough, 135 g. Curious Black Matter Truffle, 80 g. Pop'set Storm, 80 g. Clairefontaine Trophée Pastel Roos, Arctic Paper | Antalis, Igepa
Materiaal omslag (gramgewicht): 270 g. Curious Matter Black Truffle, 285 g. Stardream Rose Quartz, Arjowiggins, Igepa
Technische bijzonderheden: foliestempel in diepdruk in wit Colorit 911 (KURZ) door KuiperDonse