Titus Knegtel (samenst.) – Other evidence: blindfold

Book coverTitus Knegtel (samenst.) – Other evidence: blindfold
Book coverTitus Knegtel (samenst.) – Other evidence: blindfold
Book coverTitus Knegtel (samenst.) – Other evidence: blindfold
Book coverTitus Knegtel (samenst.) – Other evidence: blindfold

‘Een uiterst ingetogen vormelijke omgang met een aartsmoeilijk onderwerp.’ Other evidence: blindfold oogt als een ambtenarenstuk, ‘alsof het uit de printer is gespuugd, en hup, vier gaatjes erin.’ Toch werd vormgever Titus Knegtel voor deze diptiek – zijn afstudeerproject – bij de Schönste Bücher aus aller Welt bekroond met de Gouden Letter. Knegtel werd in Leipzig immers door de internationale jury verkozen uit bijna 600 inzendingen uit 32 landen.

Knegtel geeft 168 slachtoffers van de genocide in Srebrenica (juli 1995) op indringende wijze een gezicht aan de hand van bewijsmateriaal van het Joegoslaviëtribunaal over massagraven. In het eerste deel zien we foto’s van de locaties met ontdekte massagraven, op elke pagina voorzien van een nummer. De nummers corresponderen met de in deel twee getoonde persoonlijke formulieren van slachtoffers, afkomstig uit één massagraf. Naam, persoonlijke bezittingen en verwondingen worden weergegeven. Zonder verdere duiding of interpretatie komen de gruwelijkheden ons tegemoet. Het leitmotiv is de blinddoek. Grafisch toont Knegtel aan dat ruim twee derde van de geëxecuteerden geblinddoekt was – aangeduid als ‘overig bewijs’ – op het moment dat het schot klonk.

 

‘Het is een bloedstollende herhaling van ellende,’ oordeelde de jury, maar op een zeer serene en nuchtere manier vormgegeven, waardoor het schokeffect des te groter is. ‘Het slaat direct op je keel,’ vond een jurylid. ‘Het boek opent zich niet meteen maar komt dan hard binnen.’ Knegtel gaat alle melodrama of tragiek uit de weg, al wordt de gruwelijkheid lichtelijk afgedekt door het blauwgroene kleurgebruik, over de foto’s en bewijsstukken gearceerd. Het ontzag voor het experimentele werk van de vormgever komt in twee fases: ‘Eerst is er een zekere reserve, dan zie je de keuzes die hij maakte.’ De doden krijgen een gezicht in dit beklemmende boek, dat lang nazindert en diep snijdt.

 

 

Goldene Letter, Schönste Bücher aus aller Welt, Leipzig 2016

 

Jaar: 2015
Auteur: Titus Knegtel (ed.)
Taal: Engels
Uitgever: Titus Knegtel, Amsterdam
Grafisch ontwerper: Titus Knegtel, Amsterdam
Drukker: Tielen, Boxtel (omslag gedrukt in offset, binnenwerk digitaal op HP Indigo)
Binder: Tielen, Boxtel
Formaat boekblok (b x h x d in mm): 160 x 240 x 36
Omvang: 336 + 336 p.
Oplage: 100
Prijs: € 45
ISBN: geen
Lettertype en foundry: Fresco (Fontshop), Akkurat (Lineto)
Bindwijze: twee losbladige boekdelen, met splitpennen aan het omslag bevestigd
Materiaal: 80 g. Munken Lynx (binnenwerk), 300 g. Trucard 0 Felt (omslag)