Koen Brams, Ulrike Lindmayr, Dirk Pültau (samenst.)

Opus 1. The artist’s beginnings

Is het een kwetsbaar of een pretentieus omslag? De jury is meteen verzeild in een stellingenoorlog over Opus 1. The artist’s beginnings, waarin onderzoek wordt verricht naar het eerste werk van een kunstenaar en de manier waarop het zijn slagschaduw zou werpen op het vervolg. Of is het verband tussen het verdere oeuvre en Opus 1 veeleer een constructie, een ‘image’?

Hoe verdeeld de jury ook blijft over de omslag (die een stevig grijs plat verbergt), zo unaniem raakt ze het eens over het binnenwerk, dat opent met een pagina voorzien van hip stippenpatroon. Van contrasten gesproken. Er is volop gebruikgemaakt van rotatiekranten-papier, maar toch voelt het aan alsof je ‘een cadeau’ van blijvende waarde krijgt. De inhoudstafel is overzichtelijk aangebracht op de binnenflap. De typografie – met zijn niet uitgelijnde enkelvoudige kolom met schreefloze vette letter (Balance, Evert Bloemsma’s Opus 1) en prettige interlinie – is outstanding. Net als de beeldplaatsing: nergens is deze overdadig en altijd goed gebalanceerd.

Ook hier zien we die onpretentieuze aanpak, die de lezer en kijker moeiteloos overtuigt. We stuiten er wel vaker op: een matige cover verbergt een prachtig boek. Bij Opus 1 met zijn sublieme binnenwerk is dit andermaal het geval. 

 

 

 

 

Jaar: 2015
Taal: Engels, vertaald door Lee Preedy, Mari Shields, Steven Lindberg, Tradukas
Uitgever / opdrachtgever: Roma Publications, Amsterdam
Grafisch ontwerper: Roger Willems, Amsterdam
Drukkerij: Rodi Media, Diemen
Binderij: Patist, Den Dolder
Formaat: 200 x 250 x 8
Aantal pagina’s: 208 p.
Oplage: 1.000
Prijs: € 24
ISBN: 978 94 91843 45 7
Lettertype en foundry: Balance (FontFont)
Bindwijze: garenloos gekartonneerd met voor- en achterplat van 2 mm grijsbord, met Amerikaans gevouwen stofomslag
Materiaal: 52 g. Courant iso 72 (binnenwerk), Eskaboard 2 mm (band), 140 g. Sirio Color Sabbia (stofomslag)