Harm Stevens (part 2) Jan van Campen, Tristan Mostert (part 3)

Landenreeks Rijksmuseum

Als onderdeel van een serie catalogi in de Landenreeks van het Rijksmuseum, mikt deze serie op toegankelijkheid. ‘Te behapstukken voor de gemiddelde non-fictielezer,’ zoals een jurylid het uitdrukte. Er wordt op de omslagen meteen gerefereerd aan het kleurengamma van het Rijksmuseum, met een knipoog naar Mondriaan.

Zowel Zijden draad als Gepeperd verleden excelleren in hun oprechte vormeenvoud. ‘Het zijn goed doordringbare boeken,’ terughoudend en rustig, met korte hoofdstukken van 10 à 20 pagina’s, zonder te overdonderen. Maar sommige juryleden vinden de reeks wat te ‘institutioneel’. Is het meer dan een catalogus die je meeneemt naar huis en waarvan je achteraf denkt: ‘Was I there?’ Is de inhoud te zeer in een format geperst? Of is het concept te vlak?

 

‘Dit zijn geen sexy boeken,’ wierp een jurylid op. ‘Maar dat deze onderwerpen zo’n aparte plek krijgen is een kwaliteit. En je wordt toch verleid tot lezen,’ vond een ander, mede door de heldere kolomindeling. Opvallend is ook het driedimensionale fotograferen van kunstwerken, ‘tegenwoordig een echte hype’. Als cadeau voor geïnteresseerde lezers vervullen beide boeken parmantig en met kunde hun functie.

 

Jaar: 2015
Taal: Nederlands / Engels
Uitgever / opdrachtgever: Rijksmuseum, Amsterdam, Vantilt, Nijmegen
Grafisch ontwerper: Irma Boom Office, Amsterdam
Lithograaf: NPN Drukkers, Breda
Drukkerij: NPN Drukkers, Breda
Binderij: Van Waarden, Zaandam
Formaat: 200 x 250 x 20 (Indonesië), x 25 (China)
Aantal pagina’s: 180 p. (Indonesië), 248 p. (China)
Oplage: 1.500
Prijs: € 24,50
ISBN: 978 94 6004 218 8 (Indonesië N), 978 94 6004 229 4 (China N) / 978 94 6004 251 5 (Indonesië E), 978 94 6004 250 8 (China E)
Lettertype en foundry: Rijksmuseum (Bold Monday)
Bindwijze: genaaid gebonden met rechte rug en minimale oversteek
Materiaal: 135 g. Tatami (binnenwerk), 120 g. Wibalin Natural 500 White (schutbladen en band)