Jean-Hubert Martin et al.

herman de vries. to be all ways to be

Intrigerend, die gouden stip op het voorplat, waarin verder een gewiekste va-et-vient wordt gespeeld met de woorden van de titel – alsof je een strakke zwarte rolkrant op een witte achtergrond doorloopt. De Natura-letter van Remco van Bladel doet volop zijn werk; het is een aanpassing van de vroege versie van de Futura van Paul Renner uit 1925. Van Bladel liet er, zo licht hij toe, ‘een door hem ontworpen algoritme op los dat allerlei lettervarianten genereert’ (zie op het omslag: de w’s zijn niet hetzelfde, net als de r’s op voor- en achterzijde, terwijl de stokken van de l niet alle even lang zijn). De bedoeling is daarmee de ‘eenheid in verscheidenheid’ van De Vries’ oeuvre te tonen.

Je wilt in ieder geval spoorslags weten wat er achter dit omslag staat te gebeuren. ‘Je kan meteen invallen, meteen binnenkomen,’ stelt de jury vergenoegd vast. ‘Dit is slim bedacht.’ Het boek biedt een overzicht van het recente werk van Herman de Vries, parallel aan de presentatie ervan op de Biënnale van Venetië in 2015. De rode draad is een dialoog tussen De Vries en Jean-Hubert Martin over de werken getoond in het Rietveldpaviljoen en aan de Venetiaanse lagune. Poëzie, natuur en ecologie, geur en toeval zijn sleutelwoorden die dit boek schragen.

De consequentie van de grafische beslissingen is volgehouden en vernuftig. Het boek is niet vanaf het eerste moment mind-blowing, maar geeft zoetjesaan zijn geheimen prijs. Niettemin had de jury soms vragen bij de beelden die kort op de kant zijn geplaatst. ‘Alsof het roept: mijn jasje is te klein.’ Het hardgebonden omslag is bijna gelijk af. Dat versterkt dit gevoel nog eens nadrukkelijk. Het spelen met grote en kleine afbeeldingen voedt dat nog verder, vangt de aandacht en ondermijnt het ‘vals poëtische’. Er schuilt suspense in dit boek. Werp ook nog eens een blik op de mooie schutbladen en laat de vingers even glijden over het prachtige papier. En evenmin is het een vrijblijvend boek: er is waterloze offset met inkt op plantaardige basis gebruikt om – in het verlengde van De Vries’ werk – de kleinst mogelijke ecobelasting te veroorzaken. Kortom: een boek in optima forma. ‘Dit ontwerp heeft een heel eigen stem, zonder het afgebeelde werk te overstemmen.’

Jaar: 2015
Taal: Engels, vertaald door Peter Mason
Uitgever / opdrachtgever: Valiz, Amsterdam en Mondriaan Fonds, Amsterdam
Grafisch ontwerper: Studio Remco van Bladel, Amsterdam (Remco van Bladel, Andrea Spikker)
Lithograaf: Tienkamp, Groningen (Henk Tienkamp)
Drukkerij: Tienkamp, Groningen (gedrukt in waterloze offset met inkt op plantaardige basis)
Binderij: Van Waarden, Zaandam
Formaat: 160 x 220 x 22
Aantal pagina’s: 272 p.
Oplage: 3.500
Prijs: € 25
ISBN: 978 90 78088 99 8
Lettertype en foundry: Natura (Remco van Bladel)
Bindwijze: genaaid gebonden met rechte rug en minimale oversteek, gouden foliedruk op de band
Materiaal: 120 g. Munken Polar (binnenwerk en schutbladen), 125 g. Imitlin Neve om grijsbord (band)