Ian Horton, Bettina Furnée

Hard Werken. One for All

Het legendarische Rotterdamse vormgeverscollectief Hard Werken (1979–1994, Henk Elenga, Kees de Gruiter, Gerard Hadders, Tom van den Haspel, Willem Kars en Rick Vermeulen) liet zich inspireren door punk en de tegencultuur van de jaren ’80 tot een eclectische postmoderne stijl die collage en fotografie combineerde met typografische anarchie (en veel naakt). Hard werken was wild, brutaal en contrair. Het boek over dit collectief: Hard Werken. One for All is dat ook.

De ontwerpers van dat boek, 75B – ook Rotterdam – schrijven: ‘We wilden een boek dat een stoer en enigszins rafelig, punky uiterlijk had.’ Met vier soorten papier, zo’n 30 verschillende lettertypen en diverse stramienvormen slagen ze daar moeiteloos in. Het is een mooi voorbeeld geworden van hoe twee signaturen (Hard Werken en 75B) met een verwante attitude tot een spannende synergie leidden. Het had makkelijk kunnen leiden tot geforceerde stijlimitaties en misplaatste retro, maar het voelt natuurlijk, eerlijk en van deze tijd. En ‘there is method in the madness’: de open rug is met zwarte bootkit gekit – stevig, goed openvallend, functioneel dus, maar helemaal des Hard Werkens. Er is een etiket met de titelinfo op geplakt, ook al zo’n mooie verwijzing naar het idioom van de groep – veel affiches en aanplakbiljetten. Het omslagkarton is aan de voorzijde met de gestreken kant naar buiten gevouwen, aan de achterkant met de ongestreken zijde, waardoor een tactiele indicatie van voor en achter ontstaat. Elk hoofdstuk is in een eigen lettertype gezet en de papiersoorten wisselen per katern van 16 pagina’s. Volgens de visie van 75B weerspiegelen deze keuzes het gegeven dat Hard Werken vooral een optelsom van individuen was. Dertig jaar oude fotografie en drukwerk werden zorgvuldig gelithografeerd zonder dat het te veel werd opgepoetst. Dit, in combinatie met het heldere drukwerk, draagt eraan bij dat dit boek helemaal 2018, helemaal 75B, en helemaal Hard werken is.

Editie: 2018
Verschijningsdatum: april 2018
Taal: Engels
Vertaler: Leo Reijnen (kopij editing)
Eindredacteur: Ian Horton, Bettina Furnée, Astrid Vorstermans
Beeldredacteur: Hard Werken
Illustrator: Hard Werken
Kunstenaar: Hard Werken (Henk Elenga, Kees de Gruiter, Gerard Hadders, Tom van den Haspel, Willem Kars, Rick Vermeulen)
Uitgever / opdrachtgever: Valiz, Amsterdam
Verkrijgbaar via:
Grafisch ontwerper: 75B (Rotterdam)
Lithograaf: 75B, Ole Eshuis, Tienkamp, Rotterdam, Amsterdam, Groningen
Drukkerij: Tienkamp, Groningen
Binderij: Boekbinderij F. Erenstein, Groningen
DTP: 75B, Ole Eshuis, Drukkerij Tienkamp (Henk Tienkamp), Rotterdam, Amsterdam, Groningen
Formaat: 170 x 240 x 30
Aantal pagina’s: 480
Oplage: 2.000
Prijs: € 35
ISBN: 978 94 92095 17 6
Lettertype en foundry: Syntax (Linotype), American Typewriter (ITC), Amarillo USAF (Tom C. Lai), Gill Sans (Monotype), Herculanum (Linotype), Giddyup (Adobe Originals), Hobo (Adobe Originals), Colonna (Linotype), Colonel (205TF), Eurostile (Linotype), Zapfino (Linotype), Courier Sans (Lineto), Anti-everlast (OSV Olympia), Letter Gothic (Adobe Originals), Source Code Pro (SIL), Decima Mono (Linotype), Palatino (Linotype), Latin (Open Type Family), Goudy (American Type Founders), OCR A (American Type Founders), Comic Sans (Microsoft Corporation), Harbour (Alias), Albertus (Monotype), 8bitoperator JVE (FontShop International), Cooper Black (American Type Founders), Antique Olive (Linotype), Helvetica Neue (Linotype), Koblenz Serial (TypeShop Collection), FlareGothic (W foundry), Repiejo (Woop), Roboto (Betatype), StonePrint (Stone Type Foundry), Times New Roman (Monotype), Optima (Linotype), Neue Haas Grotesk (Font Bureau), Neo Bulletin (Intellecta Design), Minion Pro (Adobe Fonts), Latin F (MicroFoundry), Euros (Eurotypo), Birch Std (Linotype)
Bindwijze: genaaid, afgelijmde rug met polyurethaan bootkit; vier pagina’s tellend omslag met flap is op de eerste en op de laatste pagina van het boekblok geplakt en dient zo als een soort schutblad
Papier binnenwerk: 100 g. PlanoPlus, 90 g. MaxioOffset 90, 115 g. Symbol Freelife Satin, 90 g. EOS 2.0, Papyrus, Igepa, Fedrigoni, Igepa
Materiaal omslag: 300 g. Symbol Card Premium White, Fedrigoni
Overige technische bijzonderheden: omslagkarton is eenzijdig gestreken: bij het voorplat zit de gestreken zijde aan buitenzijde, bij het achterplat aan de binnenzijde. Het boek is milieuvriendelijk gedrukt met waterloos offset, plantaardige inkten op FSC en FSC-mix papier