Wat een spectaculair in optima forma waterloos offset gedrukt boek is dit. De jury werd vrijwel unaniem omvergeblazen door dit boek, dat in al zijn eenvoud fotografie uitademt. Je ziet de vormgeving, maar die is tegelijkertijd zo goed, dat ze niet opvalt.
Er zijn stoere beslissingen genomen die afwijken van de traditionele opbouw van een boek over een historische fotocollectie – voorwoord, verklaring van de onderverdeling en eindigend met het materiaal. Dat is hier niet zo. Het geheel oogt klassiek, maar het omslag verraadt dat het een actueel ontworpen boek is: alleen de titel, geen auteursnaam. En doordat alle tekstuele toelichting en duiding achterin staan, kom je rechtstreeks de schatkamer binnen. Misschien zijn dat ingrepen waardoor je niet meteen het gevoel krijgt een boek in te duiken. Voor je het weet zit je in het Wyoming van begin twintigste eeuw. Overigens maakt de tekst achterin, die als poëtische referentie naar de zilverzouten in zilver op zwart is gedrukt, het lezen heel genietbaar.
Het boek voelt vrij stijf door de dikke platten van het stijlvolle linnen omslag en wellicht door het zware papier, dat wel het gevoel geeft alsof je het authentieke fotopapier in handen hebt. En dan te bedenken dat dit boek nog geen 1 procent van de oorspronkelijke collectie bevat. Het water loopt je in de mond.