Ondanks de economische crisis, die er in de bouwwereld fiks inhakt, toch een ‘ouderwets’ architectuurboek, een prachtige uitgave die zonder omhaal een aantal recent uitgevoerde architectuurprojecten inzichtelijk en esthetisch presenteert. De jury heeft een fikse discussie gevoerd over dit type boeken: wat is de waarde van zo’n ‘neutrale’ presentatie; wat is de agenda van een dergelijk boek; wat is hier de meerwaarde van het medium boek? Dat debat – dat ook bij sommige andere inzendingen hoog op kon lopen – kon door de verschillende posities van de juryleden niet tot een eenduidige conclusie of stellingname worden gebracht.
Laten we kijken naar wat er hier voorligt. Een paperback in Zwitserse bindwijze zonder linnen strip, met olijfgroen kartonnen omslag, in het binnenwerk ongeveer eenderde tekst en tweederde beeld. De tekst is in twee kolommen verdeeld en in twee kleuren gedrukt, grijs voor de Duitse versie, zwart voor het Engels. Het beelddeel is superstrak ingericht: koel-objectieve, zeer esthetische foto’s, zonder enige menselijke aanwezigheid (met twee minimale uitzonderingen), worden gevolgd door heldere plattegronden, doorsnedes en projectinformatie.
Het boek is in alles onberispelijk, de zorgvuldigheid is onverbiddelijk precies en consequent in alles doorgevoerd, in de typografie, foto’s, beeldredactie, keuzes van papier en technische uitvoering. De jury is onder de indruk van de uitermate consciëntieuze, esthetische aanpak die het boek in al zijn vezels uitademt.