Een parel. In de grote hoeveelheid ingezonden fotoboeken is dit er een dat in zijn beeldredactie, lithografie, drukwerk, papierkeuze uitstijgt boven veel andere fotoboeken die de jury heeft bekeken. Het is duidelijk een artist’s book; het medium en het werk vallen samen en uitleg over bedoeling, onderwerp, narratieve opbouw en achtergrond van de fotografe ontbreekt. Te zien zijn diepdonkere desolate landschappen: bosachtige en stenige vulkaanvlaktes. Zwart overheerst, fluwelig zwart, nachtelijk zwart, satijnzwart, grafietzwart, vele nuances.
Het fotografisch beeld is gedrukt op twee verschillende papiersoorten, en afwisselend in katernen van acht bladzijden ingezet: halfgestreken wit papier met een duotone druk – zwart en een warme bruinzwart –, matzwart papier met een dubbele druk wit en een vernis.
De reeksen foto’s winnen zo aan concentratie, omdat de drager en de ‘omgekeerde’ druk tot een andere, vertragende manier van kijken en bladeren dwingen. De twee papiersoorten geven op de snee een fraai spekkoekpatroon. Op het kartonnen grijsbord omslag is in witte zeefdruk de negatiefvorm van het stofomslag te zien.
De jury heeft ook grote waardering voor ontwerper Hans Gremmen, die als beeldredacteur, fotokenner, uitgever met een geheel eigen signatuur en een inmiddels duidelijk herkenbaar programma, en ontwerper voor derden (zie dit jaar New urban configurations) heel verschillende rollen kan combineren en met Fw:Books een duidelijk eigen podium voor fotoboeken consistent weet uit te bouwen.
Zilveren medaille, Schönste Bücher aus aller Welt, Leipzig 2015