Kunstenaar Anouk Kruithof mocht in de collectie ‘vernacular photography’ van de Amerikaanse verzamelaar en fotohandelaar Brad Feuerhelm duiken. Met ‘vernacular photography’ worden huiselijke, alledaagse, ‘toevallige’ kiekjes bedoeld, zoals vakantiefoto’s, klassenfoto’s, snapshots van familie, vrienden en huisdieren, vaak door amateurs gemaakt, maar ook door fotografen en kunstenaars. Kruithof koos zo’n vijfhonderd foto’s uit Feuerhelms collectie, sloot zich met die analoge foto’s op in een bungalow en onderzocht hun betekenis en verwantschappen. Ze digitaliseerde de foto’s en transformeerde het materiaal tot vijf particuliere Kruithofwerken. Uiteindelijk zijn vijf beeldverhalen op vier verschillende papiersoorten in één band samengebracht. Elk ‘verhaal’ volgt een andere strategie van kijken, ordenen, bij elkaar brengen.
Impliciet exploreert het boek noties als analoog en digitaal, duikt in handelingen als verzamelen, kijken, combineren, interpreteren, redigeren, betekenis geven, hiërarchieën en categorieën opbouwen. Kruithofs werk geeft zich niet meteen bloot, maar daarom heeft de jury des te meer bewondering voor haar (en voor ontwerper Christof Nüssli’s) stelselmatige en inventieve aanpak in dit boek. Het boek is uiteindelijk het kunstwerk, hoewel je je ook kunt afvragen of het opbouwen van computermappen, verzamelen in bepaalde constellaties en volgordes niet ook via een website of e-boek naar buiten had kunnen worden gebracht. De jury is blij met deze papieren, niet-digitale drager, juist omdat het bladeren, vergelijken, kijken en vertragen zoveel beter begrip geeft van Kruithofs werk.