Mihnea Mirca, Vincent W.J. van Gerven Oei (ed.)

Allegory of the cave painting

Het bijzondere procedé van Allegory of the cave painting, een boek vol kritische reflecties en bespiegelingen over holenschilderijen, is de irisdruk. Het complete boek is als zodanig weergegeven. De irisdruk is een mix van koper en rood die verloopt naar zwart. Ze beweegt zich van het ene katern naar het andere om de inkt op die manier ‘eindeloos’ over te laten lopen en veranderen. De omslag is ook in één irisdrukgang – de gehele oplage loopt daardoor uiteen van rode/bruine omslagen tot gitzwarte exemplaren. Dat maakt dat elk boek een unieke cover heeft.

De jury was onder de indruk van het vloeiende karakter, maar vond de informatie soms wat gestapeld en gepropt weergegeven. Dat gebeurt niet steeds even subtiel. Ook de navigatie is niet altijd gemakkelijk, mede omdat de inhoud bepaald hoogdrempelig is. Maar het crème papier werd aangestipt als een goede keuze, terwijl de kaft dwingend is. Lof circuleerde er verder voor de prima leesbare typografie. Ook de analogie met de stippen over de bladzijden beschouwde de jury als een geslaagde ingreep.

 

Jaar: 2015
Taal: Engels
Uitgever / opdrachtgever: Mousse Publishing, Milaan (IT)
Grafisch ontwerper: Remco van Bladel, Corine van der Wal, Amsterdam
Lithograaf: Raddraaier, Amsterdam
Drukkerij: Raddraaier, Amsterdam (binnenwerk en omslag in irisdruk)
Binderij: Hexspoor, Boxtel
Formaat: 130 x 210 x 28
Aantal pagina’s: 456 p.
Oplage: 1.200
Prijs: € 26
ISBN: 978 88 6749 116 2
Lettertype en foundry: Garvis Pro (James Todd), Yonder (Remco van Bladel)
Bindwijze: genaaid Otabind met flappen
Materiaal: 80 g. Olin Rough cream 1.4 (binnenwerk), 160 g. Conqueror Contour cream (omslag)